Deseori auzim vorbindu-se despre bateria masinii in diferite contexte, de aceea este bine de stiut ce anume reprezinta si care sunt proprietatile acesteia.
Bateria este un grup de celule galvanice, care are capacitatea de a transforma energia chimica in energie electrica. O celula galvanica contine doi electrozi si o solutie de electrolit.
Durata de viata a bateriei difera in functie de modul in care o protejam si de marca acesteia. Daca vorbim despre o baterie de calitate superioara, aceasta poate avea performante acceptabile chiar si 10 ani. Daca este vorba despre o baterie de calitate inferioara, atunci s-ar putea ca dupa 3 ani sa devina complet nefunctionala.
Cat de des trebuie verificata bateria?
Pentru o functionare optima, nivelul electrolitului trebuie supus unui proces de verificare minutios cel putin o data pe an. Nivelul acestuia trebuie sa fie cu cca 20mm deasupra placilor daca totul functioneaza corect. Atunci cand nivelul electrolitului scade sub valoarea indicata, trebuie completat cu apa distilata sau demineralizata, dar niciodata nu se va folosi apa acidulata sau apa de la robinet.
La bateriile care sunt prevazute cu un indicator de stare, se poate aprecia in mod vizual nivelul electrolitului observand culoarea acestuia, astfel:
- daca este transparent si nivel scazut, inseamna ca necesita completare
- daca este negru dar nivel bun, inseamna ca bateria este descarcata
- daca este verde dar nivel bun, inseamna ca bateria este incarcata.
Cum poti sa alegi bateria cea mai potrivita?
Pentru a face o alegere corecta trebuie sa cititi cu atentie informatiile din manualul masinii. Acolo se specifica ce tip de baterie se potriveste modelului de vehicul pe care-l aveti. Puteti afla care este modelul de baterie auto potrivit si din catalogul fabricantului de baterii.
Daca folositi o baterie care are un curent mai mare de descarcare la rece, atunci motorul va porni mai usor, in special iarna, iar sistemul de incarcare nu va fi afectat in nici un fel.
De asemenea, trebuie sa urmariti cu atentie si valorile electrolitului. Concentratia electrolitului dintr-o baterie care functioneaza in parametrii optimi este de 37%, ceea ce inseamna, in mod implicit, o densitate de 1,28g/cmc. Daca aceste valori le depasesc cu mult pe cele standard apar diferite probleme, cum ar fi subincarcara sau supraincarcarea bateriei.
Cum functioneaza de fapt bateria?
Bateria are o importanta decisiva in buna functionalitate a masinii si indeplineste mai multe roluri, fiind:
- sursa de energie pentru sistemul de pornire si aprindere initiala a motorului masinii.
- sursa de energie suplimentara daca masina are nevoie de o cantitate mai mare de curent decat cea pe care o primeste la incarcare.
- stabilizator de tensiune in sistemul electric, avand capacitatea de a reduce tensiunea inalta tranzitorie, ce ar putea duce la deterioarea componentelor sistemului.
Pentru a nu avea probleme, este recomandat sa incarcati complet acumulatorul. Verificati nivelul si densitatea electrolitului cel putin o data pe luna. Daca densitatea d4,20 se afla sub 1,26 g/cm3 este indicat sa reincarcati acumulatorul, ajutand in acest fel la prelungirea duratei de viata.
Care sunt conditiile de depozitare ale bateriilor auto?
Acumulatoarele cu electrolit, in stare incarcata, se depoziteaza cu dopurile bine închise, in incaperi intunecoase lipsite de umiditate, caldura, radiatii solare si substante chimice.
Dupa perioada de depozitare, acumulatoarele se vor reincarca, inainte de a fi utilizate daca se observa ca densitatea electrolitului scade sub 1,26 g/cm3. De asemenea, este interzis sa depozitati alte produse peste acumulatoare.
Cum functioneaza o baterie in diferite conditii?
Bateria auto se va descarca in mod normal in conditii extreme de functionare, cum ar fi: temperaturi scazute, mai multi consumatori sau consumatori conectati permanent, drumuri scurte, neutilizarea automobilului pe perioade lungi.
Pentru a evita aparitita acestor surprize neplacute atunci cand porniti la drum, trebuie sa mentineti acumulatorul in permanenta incarcat si sa faceti verificarea periodica o data la 6 luni.
De asemenea, un acumulator auto incarcat va ingheta atunci cand temperaturile scad sub -67 °C iar un acumulator pe jumatate functional va ingheta mult mai repede, si-anume la -12°C. Este bine de stiut ca o masina poate porni in conditii normale daca acumulatorul este incarcat in procent de 25%.
Ce presupune intretinerea preventiva a bateriei?
Intretinerea preventiva este un procedeu facil. Aceasta se realizeaza o data pe luna, vara iar in timpul iernii, de cate ori se schimba uleiul la masina.
Iata care sunt pasii de urmat :
1. purtati ochelari de protectie cand manipulati bateriile
2. daca observati un nivel scazut al electrolitului, lasati bateria sa ajunga la temperatura camerei si adaugati apa distilata pana ce ajunge la nivelul impus de producator. De regula, nivelul trebuie sa fie 6-10 mm sub tubul de umplere. Evitati supraumplerea, mai ales in zilele toride de vara, deoarece caldura va dilata electrolitul.
3. daca observati o depunere in exces, inlaturati plumbul oxidat sau orice alta coroziune cu o perie de sarma.
4. curatati capacul bateriei pentru a elimina urmele de electrolit si a preveni coroziunile.
5. curatati alternatorul pentru a beneficia de o racire eficienta si verificati curelele alternatorului sa nu existe vreo fisura.
6. verificati cablurile bateriei de coroziuni iar daca observati vreo problema inlocuiti-le cu unele in stare perfecta de functionare.
Cum poti mentine o buna functionare a acumulatorului?
Pentru ca un acumulator auto sa se mentina la un grad ridicat de eficienta, puteti urma una dintre cele 4 etape:
1. Etapa de incarcare este necesara atunci cand curentul de incarcare este constant iar tensiunea bateriei creste, pana la 80% din procesul de reincarcare. In aceasta situatie, puteti furniza bateriei atat curent cat permite.
2. Etapa de absorbtie este necesara daca tensiunea incarcatorului se mentine intre 14,1 VDC si 14,8 VDC la 26,70C in functie de model, iar curentul scade pana cand bateria este complet incarcata.
3. Etapa de plutire se realizeaza in mod optional, daca tensiunea de incarcare se situeaza intre valorile 13,0 VDC si 13,8 VDC si se mentine constant.
4. Etapa de egalizare face referire la o absorbtie controlata de 5% de supraincarcare, care egalizeaza tensiunea si gravitatia specifica. Aceasta duce la disparitia cristalelor de sulfat care s-au format datorita cresterii concentratiei de acid.
Sfaturi utile pentru cresterea longevitatii unei baterii auto
Pentru a mari durata de viata a bateriei, tine cont de urmatoarele aspecte:
1. Verificatu nivelul electrolitului frecvent in timpul sezonului cald iar, la nevoie, adaugati apa distilata.
2. Nu dati drumul la clima, radio si nu porniti farurile inainte de a porni masina, in special iarna, ci asteptati sa se incalzeasca putin motorul pana cand folositi si celelalte functii.
3. Nu uitati farurile sau clima pornita pe timpul noptii pentru ca se poate descarca total bateria, sau chiar se poate defecta. Daca ati uitat functiile pornite, trebuie sa incarcati total bateria cu un incarcator extern.
4. Daca locuiti intr-o zona cu clima rece puteti inlocui cablurile bateriei cu cabluri cu diametru mai mare, pentru a creste puterea disponibila pentru pornirea motorului.
Cum se poate recupera o baterie sulfatata?
In timpul procesului normal de descarcare, se formeaza cristale fine de sulfat de plumb. Cand unacumulator auto este lasat sa se descarce in mod continuu sau daca nivelul electrolitului scade sub limita superioara a placilor, o parte din sulfatul de plumb moale se transforma in sulfat dur. Acest proces are loc in 85% din cazurile de defectare a bateriilor acid-plumb. Pentru a preveni sulfatarea permanenta este necesar sa mentineti in permanenta bateria incarcata total.
Pentru a recupera o baterie sulfatata iata ce trebuie sa faceti:
– puneti bateria la curent de 1-2 A pentru 48-120 de ore la 14,4 VDC. Atunci cand ajunge la temperatura de 43,3oC, opriti incarcarea, lasati sa se raceasca, apoi reluati procedura.
– inlocuiti electrolitul cu apa distilata, faceti pauza o ora apoi conectati bateria la un curent constant de 13,8 VDC pana cand dispar fluctuatiile de tensiune. Apoi scoateti electrolitul, inclocuiti-l cu unul proaspat si reincarcati.
Cum functioneaza bateriile la caldura sau frig in exces?
Excesul de caldura cauzeaza evaporarea apei, amplificand acest proces cu mult fata de cum se realizeaza in conditii normale. O temperatura foarte ridicata are efecte negative asupra bunei functionari ale acumulatorului.
De asemenea, temperatura scazuta reduce in mod considerabil, puterea bateriei. Atunci cand bateria scade sub -18°C, aceasta functioneaza numai la 40% din puterea pe care o are in conditii normale.
Se poate incarca o baterie mergand cu masina?
In multe situatii, poti sa ramai fara baterie chiar si atunci cand te astepti mai putin. In aceste cazuri, daca nu poti ajunge la service sau nu poti lua curent de la o alta baterie, exista posibilitatea de a incarca bateria mergand cu masina. Alternatorul poate prelua functia de incarcare a bateriei, insa durata in care se poate incarca complet bateria depinde de o serie de factori, cum ar fi:
- starea de descarcare a bateriei
- temperatura exterioara
- timpul de functionare a motorului
Daca faci o tura cu masina, bateria se va incarca suficient pentru a porni motorul fara ajutor, dar este imposibil sa se incarce complet. De asemenea, acest lucru nu trebuie repetat deoarece apar o serie de riscuri, cum ar fi: sa se deterioreze mai repede decat e normal si sa cedeze.
Mergi cu masina o jumatate de ora, cu cat mai putini consumatori porniti, pentru ca tot curentul furnizat de alternator sa ajunga in baterie. In acest fel iti vei asigura urmatoarea pornire, iar apoi este necesar sa iti incarci bateria corect, pe un redresor.
Ia in considerare toate aceste aspecte pentru a tine la distanta cat mai multe probleme care ar putea sa apara pe parcurs. Cu cat acorzi o atentie mai mare procedeului de intretinere, cu atat vei avea mai multe sanse ca acumulatorul sa functioneze corect in timp.